Ampitomboy avo roa heny ny fampiasam-bolany any India ny Amazon

Amazon merancang untuk membuat pelaburan tambahan sebanyak $15 bilion di India, lebih daripada menggandakan $11 bilion yang telah dibelanjakannya di negara itu.

Pelaburan itu menandakan komitmen daripada gergasi e-dagang AS itu kepada pasaran yang semakin berkembang di India, kata ketua eksekutif Amazon Andy Jassy.

Jassy mendedahkan berita itu pada hari Jumaat, berikutan lawatan Perdana Menteri India Narendra Modi ke Amerika Syarikat.

“Pertemuan produktif dengan Perdana Menteri Narendra Modi,” katanya dalam tweet. “Membincangkan komitmen Amazon untuk melabur $26B di India menjelang 2030.”

Jassy juga mengesahkan bahawa perkhidmatan awan AWS Amazon akan menerima sebahagian besar pembiayaan untuk pengembangan di India. Pada masa ini, ini dijangka menelan kos sekitar $12.7 bilion menjelang 2030.

India terus menjadi pasaran luar negara yang penting untuk Amazon, walaupun ia telah menutup perniagaan pinjamannya di negara itu sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Menurut laporan 2022 daripada Statista, India ialah pasaran kedua terbesar Amazon Business, dengan hampir 665,000 muat turun aplikasi.

Malah, memandangkan permintaan yang tinggi untuk aplikasi ini di India, Amazon telah membangunkan aplikasi berasingan yang dipanggil “Perniagaan Amazon – India.” Semua pasaran lain disediakan oleh aplikasi antarabangsa standard, “Perniagaan Amazon.”

AS terus menjadi pasaran terbesar untuk Amazon, dengan hampir 1.2 juta muat turun pada semua jenis peranti mudah alih tahun lepas.

Selain itu, Perniagaan Amazon ialah pasaran perniagaan ke perniagaan (B2B) yang popular di India.

Kira-kira 70% daripada pembeli B2B menggunakan platform di India, manakala Afrika Selatan diikuti dengan 47%, menurut data oleh Statista.

Emiriah Arab Bersatu menduduki tempat ketiga, dengan 46% pembeli B2B membeli-belah di Amazon Business.

Lebih Banyak Syarikat Mengikrarkan Pelaburan di India

Amazon tidak bersendirian dalam pelaburannya di India, dengan firma lain turut berikrar untuk menyumbang kepada pasaran Asia Selatan.

Untuk satu, saingan global firma itu, Walmart, telah melabur lebih $2.5 bilion di India tahun ini.

Begitu juga, Google telah mengumumkan bahawa ia akan membuka operasi fintech global di bandar GIFT di negeri Gujarat, India.

Ia juga telah dilaporkan bahawa Micron akan melabur sehingga $825 juta dalam kemudahan pemasangan dan ujian DRAM dan NAND pertamanya di India, manakala Bahan Gunaan akan melabur $400 juta dalam pusat kejuruteraan baharu dalam tempoh empat tahun akan datang.

Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook berkata minggu lalu bahawa syarikat dagangan awam yang paling bernilai di dunia melihat India sebagai “peluang besar.”

Gergasi teknologi itu juga menyasarkan untuk membawa perkhidmatan pembayarannya, Apple Pay, ke tangan berbilion-bilion pengguna di Asia Tenggara, dengan India menjadi sasaran pertama di rantau ini.

Ketua eksekutif Tesla, Elon Musk juga telah mendedahkan bahawa firma itu sedang mencari untuk melabur di India dan membawa pembuat kereta elektrik itu ke negara itu “secepat mungkin secara manusiawi.”

Musk berkata beliau mengadakan perbualan “sangat baik” dengan Perdana Menteri India Narendra Modi pada hari Selasa dan berharap mereka akan dapat “mengumumkan sesuatu dalam masa yang tidak terlalu lama.”

“India mempunyai lebih banyak janji daripada mana-mana negara besar di dunia. Dia sangat mengambil berat tentang India kerana dia mendorong kami untuk membuat pelaburan yang besar di India, yang merupakan sesuatu yang kami ingin lakukan. Kami hanya cuba memikirkan masa yang sesuai,” kata taikun teknologi itu.

AS dan India Mengumumkan Tawaran Pertahanan dan Teknologi

Semasa lawatan negara Perdana Menteri India Narendra Modi ke Rumah Putih, pemimpin Amerika Syarikat dan India mengumumkan perjanjian pertahanan dan teknologi.

Kedua-dua pemimpin itu mendedahkan bahawa India komited untuk membeli dron MQ-9B SeaGuardian bersenjata dan pembuat cip memori Micron akan membuka kemudahan pemasangan dan ujian semikonduktor bernilai $2.75 bilion di India, yang termasuk pelaburan $800 juta daripada syarikat AS.

Tambahan pula, Joe Biden dan Modi menandatangani perjanjian bahawa General Electric akan mengeluarkan bersama enjin jet pejuang di India, yang disifatkan sebagai “inisiatif cemerlang” oleh pentadbiran Biden.

Perjanjian itu menandakan dorongan oleh AS untuk menarik India ke orbitnya sebagai sebahagian daripada strategi untuk bekerjasama dengan sekutu dan rakan kongsi untuk menentang China.

Pegawai AS menyatakan bahawa pertempuran antara India dan China di sepanjang hampir 3,500km sempadan mereka telah menjadikan India lebih bersedia untuk bekerjasama dengan AS, menurut laporan oleh Financial Times.

Seorang pegawai pertahanan AS berkata perjanjian keselamatan yang diumumkan semasa lawatan itu akan meningkatkan kesalingoperasian antara kedua-dua tentera.

Tambahan pula, AS dan India sedang bekerja lebih rapat dalam maritim dan luar jangka lain dan merancang untuk melanjutkan kerjasama mereka bukan sahaja ke Lautan Hindi tetapi juga ke Lautan Pasifik pada masa hadapan.

Perjanjian yang ditandatangani antara AS dan India, yang turut merangkumi usaha untuk meningkatkan kerjasama dalam ruang angkasa, menyerlahkan usaha negara-negara itu untuk mengukuhkan hubungan dalam konteks dwipartisan, yang lebih mendalam dan lebih luas berbanding sebelum ini.

“Selepas bertahun-tahun mengukuhkan hubungan dalam konteks dwipartisan, perkongsian AS-India lebih mendalam dan lebih luas daripada . . . pernah,” seorang pegawai kanan AS dilaporkan berkata.

Biden telah melabur dalam meningkatkan kerjasama pertahanan dan keselamatan dengan New Delhi sejak memegang jawatan, termasuk membangkitkan semula kumpulan keselamatan “Quad” yang merangkumi India, Jepun dan Australia.

Baca Lagi:

Apakah Kripto Terbaik untuk Dibeli Sekarang?

business2community-logo
  • B2C Menyenaraikan Matawang Kripto Teratas untuk 2023
  • Dapatkan Akses Awal kepada Presales & Jualan Persendirian
  • KYC & yang disahkan Diaudit, Pasukan Awam
  • Token Paling Banyak Diundi di CoinSniper
  • Penyenaraian Bursa Akan Datang, NFT Drops
business2community-logo