Amazon Alexa Menyimpan Data Kanak-kanak

Amazon.com Inc. sedang menunggu tuntutan mahkamah ketika pengawal selia Amerika Syarikat menyiasat syarikat e-dagang raksasa itu kerana mengumpul dan menyimpan data mengenai kanak-kanak secara haram, menurut laporan Bloomberg yang memetik dua orang yang mengetahui perkara itu.

Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (FTC) telah menasihatkan memfailkan aduan berhubung dakwaan penceramah berkuasa Alexa Amazon mengumpulkan data mengenai kanak-kanak di bawah umur 13 tahun tanpa mendapat kebenaran ibu bapa, dengan itu melanggar Akta Perlindungan Privasi Dalam Talian Kanak-kanak, yang biasanya dirujuk sebagai COPPA berdasarkan kenyataan orang yang biasa dengan perkara itu tetapi meminta untuk kekal tanpa nama.

Jabatan Kehakiman Boleh Memfailkan Kes Pada April

Siasatan terhadap pembesar suara berkuasa Alexa Amazon mendakwa pengumpulan data kanak-kanak mungkin telah bermula pada 2019 apabila organisasi advokasi kanak-kanak membuat permintaan rasmi kepada FTC untuk meneliti perkara itu dan mengetahui sama ada hak privasi kanak-kanak dilanggar.

Beberapa organisasi termasuk Fairplay dan Pusat Demokrasi Digital menuduh syarikat itu menyimpan rakaman suara untuk tempoh yang tidak ditentukan dan mengekalkan data peribadi walaupun pengguna cuba memadamkannya.

Organisasi itu berkata pada masa itu bahawa Amazon tidak jelas sama ada ia mempunyai kebenaran ibu bapa untuk mengumpul dan menyimpan data.

Pada masa yang sama, aplikasi pada pembantu suara Alexa, yang direka khas untuk kanak-kanak tidak mempunyai dasar privasi, menurut aduan itu.

Sebagai contoh, syarikat e-dagang menawarkan pembesar suara pintar Echo versi kanak-kanak yang dikuasakan oleh perkhidmatan langganan yang dapat membuka kunci beberapa apl, buku dan kandungan lain untuk kegunaan kanak-kanak.

Menurut pakar undang-undang, FTC boleh menyaman Amazon untuk lebih daripada $50,000 untuk setiap pelanggaran yang didakwa COPPA, yang pada masa lalu, telah memuncak dengan denda besar yang dibayar kepada kerajaan persekutuan.

YouTube Alphabet Inc. dan Musical.ly, syarikat induk kepada TikTok ByteDance Ltd., semuanya telah menghadapi tindakan undang-undang daripada FTC kerana melanggar hak privasi kanak-kanak.

Pembangun Fortnite yang terkenal, Epic Games memutuskan untuk membayar kepada pengawal selia denda sebanyak $275 juta pada bulan Disember—dalam jumlah levi terbesar yang pernah dibayar setakat ini kerana mengabaikan undang-undang privasi kanak-kanak.

Lina Khan, pengerusi FTC semasa bercakap semasa persidangan di Washington pada Jumaat lalu menganggap bahawa undang-undang “melarang firma daripada menyelaraskan akses kepada perkhidmatan tertentu pada pengumpulan data yang tidak berkesudahan.”

Perlembagaan mempunyai “had substantif mengenai masa firma boleh mengumpul data,” tambahnya.

Artikel berkaitan:

  • Perang Cip AS lwn China Meningkat – Produk Micron Tertakluk pada Kajian Keselamatan Siber China
  • Tonton Robot Dog Mengambil Langkah Besar Ke Hadapan Dengan Menggunakan Paws Untuk Tugasan Bukan Pergerakan
  • Perang Cip AS lwn China Meningkat – Produk Micron Tertakluk pada Kajian Keselamatan Siber China

Love Hate Inu (LHINU)

PERINGKAT KAMI

  • Mekanisme pertaruhan waktu nyata untuk mencegah spam
  • Antarmuka pengguna untuk pemungutan suara secara masa nyata
  • Platform penghantaran suara untuk idea jajak pendapat baru
  • Dasbor pengurusan untuk melindungi komuniti
  • Hanya pengguna yang mempunyai hak suara yang boleh hadir