Putin Menandatangani Rang Undang-Undang CBDC, Membenarkan Bank Rusia Melancarkan Ruble Digital

Presiden Rusia Vladimir Putin telah menandatangani rang undang-undang menjadi undang-undang yang akan menerima pakai “ruble digital” sebagai tender sah.

Langkah itu memberikan kuasa undang-undang kepada bank pusat negara itu, Bank of Russia, untuk bertindak sebagai pengendali platform bagi mata wang digital bank pusat (CBDC), menurut dokumen rasmi.

Rang undang-undang itu juga menggariskan definisi untuk pengguna dan menyediakan garis panduan untuk bank beroperasi di bawah rangka kerja baharu.

Ruble digital, yang telah dipertimbangkan oleh Bank of Russia untuk beberapa waktu, akan disepadukan ke dalam sistem pembayaran sedia ada bersama kaedah pembayaran tradisional.

Mengikut pindaan kepada Kod Sivil Rusia, akaun ruble digital akan diuruskan oleh bank pusat itu sendiri.

Rang undang-undang ini, yang menyelesaikan pendengaran terakhirnya pada 11 Julai, telah ditunggu-tunggu dan kini akan membolehkan Bank Rusia memulakan ujian CBDC mulai 1 Ogos.

Rakyat Rusia akan dapat membuat pembayaran dan pemindahan terus daripada dompet digital mereka, yang akan dihoskan dalam platform bank pusat atau bank rakan kongsinya.

Walau bagaimanapun, CBDC akan dihadkan untuk digunakan dalam pembayaran atau pemindahan sahaja, dan tidak boleh digunakan untuk pinjaman atau deposit, seperti yang ditentukan oleh bank pusat.

Ruble Digital Ditemui Momentum Selepas Sekatan Berat

Idea ruble digital telah beredar di Rusia selama beberapa tahun, tetapi mendapat momentum berikutan pengenaan sekatan berat oleh Amerika Syarikat dan sekutunya, mengasingkan Rusia daripada pasaran kewangan antarabangsa.

Keadaan mendesak untuk membawa CBDC dalam talian meningkat pada awal tahun ini, menyebabkan rang undang-undang ini diluluskan dengan pantas melalui kedua-dua dewan parlimen Rusia—Duma Negeri dan Majlis Persekutuan.

Anatoly Aksakov, ketua jawatankuasa parlimen mengenai pasaran kewangan, menekankan bahawa ruble digital akan memberikan kawalan tambahan ke atas cara di mana rakyat swasta boleh membelanjakan dana mereka.

Sebagai contoh, ibu bapa akan mempunyai keupayaan untuk memantau dan mengawal tabiat perbelanjaan anak-anak mereka, seperti yang dijelaskan oleh Aksakov dalam temu bual dengan Parlamentskaya Gazeta pada awal bulan Julai.

Pembangunan ruble digital telah menjadi proses yang panjang untuk Bank of Russia.

Pada tahun 2020, bank pusat mengeluarkan laporan analisis pertamanya mengenai topik itu, menggabungkan maklum balas daripada bank Rusia dan peserta pasaran kewangan lain.

Ini diikuti dengan ujian perintis dengan beberapa bank Rusia pada Februari 2022.

Bagaimanapun, tercetusnya perang di Ukraine meningkatkan lagi keperluan untuk melaksanakan ruble digital untuk mengurangkan kesan sekatan Barat.

Dengan termeterainya rang undang-undang ini, Rusia mengambil langkah penting ke arah menyertai senarai negara yang semakin berkembang yang meneroka dan melaksanakan CBDC mereka sendiri.

98% daripada KDNK Global sedang Meneroka CBDC

Pelancaran CBDC oleh Rusia dilakukan ketika 130 negara, mewakili 98% daripada KDNK global, sedang meneroka CBDC, menurut penjejak CBDC oleh badan pemikir Amerika Majlis Atlantik.

Tambahan pula, 19 daripada negara G20 kini berada di peringkat lanjutan pembangunan CBDC mereka, menurut penjejak CBDC. Daripada jumlah itu, 9 negara sudah pun dalam peringkat perintis.

Laporan itu juga mendedahkan bahawa hampir setiap negara G20 telah mencapai kemajuan yang ketara dan melaburkan sumber baharu dalam projek CBDC sejak enam bulan lalu.

Sementara itu, sejumlah 11 negara telah melancarkan CBDC sepenuhnya, dengan China mengetuai pek tersebut.

Juruterbang China, yang kini mencecah 260 juta orang, sedang diuji dalam lebih 200 senario, beberapa daripadanya termasuk transit awam, pembayaran rangsangan dan e-dagang.

Bahamas, Nigeria, Anguilla, Jamaica dan tujuh negara Caribbean Timur juga telah melancarkan sepenuhnya CBDC mereka.

Tambahan pula, India dan Brazil merancang untuk melancarkan projek CBDC mereka pada 2024, dengan Australia, Thailand dan Rusia berada dalam fasa akhir ujian perintis.

Begitu juga, Bank Pusat Eropah (ECB) telah memuktamadkan prototaip untuk euro digital ketika ia bersedia untuk mengambil keputusan akhir tahun ini sama ada untuk membangunkan mata wang fiat EU dalam format baharu, kata bank pusat itu dalam kenyataan akhbar pada bulan Mei.

Pada masa itu, ECB berkata CBDC berpotensinya boleh direka bentuk untuk meningkatkan inovasi tetapi menyatakan keraguan tentang menggunakan teknologi lejar teragih gaya Web3 dan kontrak pintar.

Sementara itu, Amerika Syarikat tidak mempunyai rancangan yang disahkan untuk melancarkan mata wang digital.

Walau bagaimanapun, negara telah bergerak ke hadapan dengan CBDC borong (bank-ke-bank).

Sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine dan tindak balas sekatan G7, perkembangan CBDC borong telah meningkat dua kali ganda. Pada masa ini terdapat 12 projek CBDC borong rentas sempadan.

Baca Lagi:

  • 18 Mata Wang Kripto Baharu untuk Melabur Pada Julai 2023
  • 14 Mata Wang Kripto Bekalan Rendah Terbaik 2023 untuk Melabur Dalam
  • Kripto Terbaik untuk Berdagang Sekarang 2023

Apakah Kripto Terbaik untuk Dibeli Sekarang?

business2community-logo
  • B2C Menyenaraikan Matawang Kripto Teratas untuk 2023
  • Dapatkan Akses Awal kepada Presales & Jualan Persendirian
  • KYC & yang disahkan Diaudit, Pasukan Awam
  • Token Paling Banyak Diundi di CoinSniper
  • Penyenaraian Bursa Akan Datang, NFT Drops
business2community-logo