OpenAI Bertukar Daripada Bukan Untung Kepada Syarikat Untung Dengan Had Untung

OpenAI telah menjadi segala-galanya yang dikatakan tidak. Daripada organisasi penyelidikan bukan untung yang menumpukan pada memperkasakan manusia melalui kecerdasan buatan, pencipta ChatGPT telah menjadi sebuah syarikat besar yang menjana pendapatan berbilion-bilion. Pengkritik mengatakan bahawa ia tidak lagi didorong oleh kesan positif terhadap manusia, walaupun apa yang dikatakan oleh CEOnya.

Wajah Berubah OpenAI

OpenAI telah ditubuhkan pada 2015 oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya Sam Altman dengan kerjasama pemimpin teknologi lain seperti Elon Musk, Peter Thiel dan pengasas bersama LinkedIn Reid Hoffman. Pada masa itu, syarikat itu dipasarkan sebagai syarikat penyelidikan bukan untung yang bertujuan untuk “mengutamakan hasil yang baik untuk semua kepentingan diri sendiri”.

“Matlamat kami adalah untuk memajukan kecerdasan digital dengan cara yang paling mungkin memberi manfaat kepada manusia secara keseluruhan, tanpa terkekang oleh keperluan untuk menjana pulangan kewangan. Memandangkan penyelidikan kami bebas daripada kewajipan kewangan, kami boleh memberi tumpuan yang lebih baik pada kesan positif manusia,” kata pengumuman itu.

Selain itu, syarikat itu dimaksudkan sebagai sumber terbuka dan penyelidik sangat digalakkan untuk menerbitkan karya mereka, sama ada sebagai kertas kerja, catatan blog atau kod. OpenAI juga berjanji untuk berkongsi sebarang paten yang diperolehnya dengan dunia.

Bagaimanapun, 4 tahun kemudian, syarikat itu menukar kedudukan kewangannya. Disebabkan oleh kos pengkomputeran awan dan sumber lain serta mengekalkan bakat, OpenAI mengumumkan peralihannya ke dalam syarikat berhad keuntungan.

“Kami mahu meningkatkan keupayaan kami untuk mengumpul modal semasa masih menjalankan misi kami, dan tiada struktur undang-undang sedia ada yang kami tahu mengenai keseimbangan yang betul. Penyelesaian kami adalah untuk mencipta OpenAI LP sebagai gabungan syarikat untung dan bukan untung—yang kami panggil syarikat “keuntungan terhad”, syarikat itu mengumumkan.

Syarikat itu kini dibenarkan menerima pelaburan dan had keuntungan ditetapkan pada 100 kali ganda pelaburan untuk pelabur awal. Hasilnya, OpenAI menerima pelaburan $1 bilion daripada Microsoft yang bersetuju dengan had keuntungan 20 kali ganda.

Memandangkan saiz prestasi permulaan pada masa itu, had 100 kali tidak semestinya had. Ini kerana jika pelabur memasukkan $10 juta, had itu hanya akan berkuat kuasa sebaik sahaja pelabur menerima pulangan $1 bilion yang merupakan idea yang tidak masuk akal, terutamanya pada masa itu.

Sebarang keuntungan melebihi had adalah milik organisasi bukan untung OpenAI asal yang akan menggunakannya untuk menjalankan program pendidikan dan kerja advokasi. Terutama, had 100x hanya untuk pelabur awal, yang lain yang melabur kemudian, seperti Microsoft, menerima pengganda keuntungan yang semakin kecil.

Microsoft masih mempunyai had keuntungan sebanyak 20x ganda, yang masih terlalu besar sehingga hampir tidak bermakna. 20 kali ganda pelaburan $13 bilion mereka akan menjadi $260 bilion dolar.

Tiada Cap Masuk?

Pada masa ini, had keuntungan masih belum menjadi kebimbangan bagi kebanyakan pelabur OpenAI. Tahun ini, syarikat itu dijangka tidak membawa keuntungan bersih dan pendapatan $200 juta. Bagaimanapun, OpenAI akan dinilai pada unjuran jualan sebanyak 145 kali ganda dengan harga $29 bilion.

Berdasarkan aliran semasanya, OpenAI mungkin boleh memberikan pulangan lebih 100 kali ganda kepada pelabur tidak lama lagi. Walau bagaimanapun, untuk mencapai itu, syarikat memerlukan lebih banyak wang untuk meningkatkan operasi dan perniagaannya.

Tiada Cap Masuk

Malangnya, menarik pelabur dengan had keuntungan yang mereka pasti syarikat boleh mengatasi adalah sukar, apatah lagi mengurangkan had pengganda. OpenAI tidak lama lagi mungkin akan menukar statusnya sekali lagi untuk menampung pertumbuhan eksponennya dan membiayai visinya.

Selain itu, syarikat itu telah bertukar rupa jauh dari gambar awal yang dilukisnya. Ramai termasuk pengasas bersama Elon Musk, telah mendakwa, bahawa OpenAI didorong oleh kelajuan dan keuntungan dan tidak telus mahupun bermotivasi oleh kesan positif manusia.

Ketua Pegawai Eksekutif Tesla juga memanggil syarikat itu dengan mendakwa bahawa ia menggunakan derma $ 100 juta untuk menjadikan dirinya $ 30 bilion untuk syarikat keuntungan. Penting untuk diperhatikan ialah walaupun menderma awal, Elon tidak akan mendapat pulangan 100 kali ganda kerana dananya adalah derma semata-mata.

Selain itu, syarikat itu melancarkan teknologi yang, walaupun cacat, masih bersedia untuk meningkatkan beberapa elemen automasi tempat kerja dengan mengorbankan pekerja manusia. Ini jauh daripada “tugas fidusiari kepada manusia” yang diisytiharkan oleh syarikat pada mulanya.

Artikel berkaitan:

Apakah Kripto Terbaik untuk Dibeli Sekarang?

business2community-logo
  • B2C Menyenaraikan Matawang Kripto Teratas untuk 2023
  • Dapatkan Akses Awal kepada Presales & Jualan Persendirian
  • KYC & yang disahkan Diaudit, Pasukan Awam
  • Token Paling Banyak Diundi di CoinSniper
  • Penyenaraian Bursa Akan Datang, NFT Drops
business2community-logo