Jepun Sertai Perang Cip

Jepun ialah negara terbaharu yang menyertai usaha menyekat akses China kepada peralatan pembuatan kerepek. Negara pimpinan Fumio Kishida mengumumkan kawalan eksport baharu ke atas 23 jenis jentera pembuatan semikonduktor.

Kementerian Perdagangan Jepun Meluluskan Eksport Peralatan Pembuatan Cip

Pengeluar peralatan pembuatan cip seperti Nikon dan Tokyo Electron akan mulai Julai, apabila peraturan baharu itu berkuat kuasa, mendapatkan permit daripada kementerian perdagangan untuk menjual produk mereka di kira-kira 160 wilayah terpilih di seluruh dunia.

Laporan CNN memetik jurucakap Jepun, yang menegaskan bahawa peraturan baharu itu tidak menyasarkan mana-mana negara tertentu, bagaimanapun, China adalah antara wilayah yang kini disenaraihitamkan.

“Kami akan menunaikan tanggungjawab kami dalam komuniti antarabangsa sebagai negara pemilik teknologi dan menyumbang kepada mengekalkan keamanan dan keselamatan antarabangsa,” kata Yasutoshi Nishimura, menteri ekonomi, perdagangan dan industri Jepun, dalam satu kenyataan kepada pemberita.

Langkah yang diambil oleh Jepun untuk mengawal akses kepada peralatan pembuatan kerepek datang selepas Amerika Syarikat dan Belanda menggubal garis panduan yang sama. Awal tahun ini, tiga negara – Jepun, Belanda dan AS membuat perjanjian untuk menyekat penggunaan mesin litografi China yang dibuat di barat.

Belanda adalah negara pertama yang melaksanakan perjanjian itu pada bulan Mac, meletakkan had ke atas akses luar negara kepada teknologi semikonduktor, memetik keperluan untuk mempromosikan keselamatan negara.

Pakar menjangkakan peraturan baharu ini akan menjejaskan pembekal dunia kepada industri semikonduktor, ASML. Organisasi ini memperkasakan pengeluar cip terkemuka di seluruh dunia untuk menghasilkan corak silikon secara besar-besaran, menghasilkan cip komputer yang lebih kecil, lebih pantas dan lebih mesra alam.

Sehingga 2022, ASML ialah satu-satunya syarikat Belanda yang merupakan satu-satunya pengeluar pembuat cip mesin litografi ultraungu (EUV) melampau di dunia yang merupakan kunci dalam pengeluaran semikonduktor 5nm dan 3nm yang digunakan dalam semua telefon moden dan mesin pengkomputeran.

Syarikat China mampu mengisi jurang dalam industri teknologi negara yang disebabkan oleh ketiadaan peralatan litografi keluaran barat.

Walau bagaimanapun, ia akan mengambil banyak pelarasan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran mereka agar sepadan dengan bekalan daripada saingan Amerika, Jepun dan Eropah mereka. Laporan Reuters baru-baru ini mengatakan bahawa Shanghai Micro Electronics Equipment (SMEE), yang merupakan satu-satunya firma pengeluar peralatan litografi menghasilkan peralatan yang mampu mencetak semikonduktor nod 90nm.

Perkembangan yang paling memberangsangkan ialah kemajuan yang dicapai oleh SMIC, yang merupakan pengeluar semikonduktor teratas di China. Pada pertengahan 2020, ia mula mengeluarkan cip 14nm dalam kuantiti yang banyak malah mencipta cip 7nm tanpa memerlukan peralatan dari luar negara.

Artikel berkaitan:

  • Perang Cip AS lwn China Meningkat – Produk Micron Tertakluk pada Kajian Keselamatan Siber China
  • Tonton Robot Dog Mengambil Langkah Besar Ke Hadapan Dengan Menggunakan Paws Untuk Tugasan Bukan Pergerakan

Love Hate Inu (LHINU)

PERINGKAT KAMI

  • Mekanisme pertaruhan waktu nyata untuk mencegah spam
  • Antarmuka pengguna untuk pemungutan suara secara masa nyata
  • Platform penghantaran suara untuk idea jajak pendapat baru
  • Dasbor pengurusan untuk melindungi komuniti
  • Hanya pengguna yang mempunyai hak suara yang boleh hadir